Сьогодні пріоритетним напрямком розвитку сучасної системи освіти є впровадження нових інформаційних технологій в освітній процес. Їх впровадження відкриває нові можливості не тільки для підвищення ефективності процесу навчання, але і для розширення сфер його застосування.
На кафедрі Комп'ютерних наук ведеться постійних пошук інноваційних форм навчання в умовах загроз і викликів, які пред'являє сучасність. Однією з таких сфер є проведення онлайн-занять під час карантинних заходів.
Проведення онлайн-занять для спеціальності 122 Комп'ютерні науки досить складний організаційно-технічний захід. Виникає багато труднощів різного виду завдань. Наприклад, створення контенту для різнопланових за методами проведення онлайн-занять лекцій, практик і лабораторних робіт (лекції вимагають наочності відображення матеріалу, а практики або лабораторні роботи пов'язані з установкою однотипного програмного забезпечення і форм контролю виконання завдань). Тимчасові обмеження використання ресурсів інтернету (в різний час доби доступність різна). Можливості доступу до ресурсів для онлайн-занять за часом або технічними можливостями (не кожен студент може мати своєчасно мати доступ). Складнощі проведення групових відео чатів в залежності від числа студентів (група до 20) або потік (до 100) студентів. Виникнення асинхронних затримок при передачі зображень і аудіо при взаємному спілкуванні викладача і студентів (може мати до 30-40 сек). Це не повний перелік проблем, які виникають під час організації та проведення онлайн-занять. Природно, хто проводить такі онлайн-заняття, може привести і інші проблеми.
Звідси правомірне зробити висновок, що для проведення онлайн-заняття в кожній дисципліні і при конкретних організаційно-технічних особливостях і ступеня підготовленості викладачів і студентів до впровадження нових інформаційних технологій будуть застосовуватися різні методи організації та технічні послуги Інтернету для проведення таких занять. Тому у цій статті робиться спроба запропонувати способи проведення онлайн-заняття типу лекції для потоку до 100 осіб. Для вирішення зазначеного завдання відомі багато сучасних інформаційних технологій, які можна використовувати для проведення онлайн-занять з аудиторією чисельністю до 100 студентів, наприклад, відомі такі платформи (список обмежений, тому що їх значно більше):
1. Moodle. Платформа безкоштовна. Має широкі можливості внесення змін під замовлення конкретних споживачів шляхом внесення конструктивних або дизайнерських змін. Встановлюється на свій сервер, що створює труднощі розміщення відео контенту. Є багато додаткових плагінів для розширення функціоналу. Вимагає навичок web-розробки для адміністрування.
2. iSpring. Платформа, яка працює в інтерфейсі Microsoft PowerPoint як конструктор презентацій і курсів, які використовуються в електронному навчанні. Вимагає реєстрації. Підтримує всі види навчальних матеріалів, веде статистику і редагує курси, дозволяє швидко створити курси і тренажери з документів і відео.
3. WebTutor. Складна система з широкими можливостями має модульну HRM-платформу. Дозволяє вибудовувати процес навчання і оцінку компетенції, автоматизувати підбір і первинну підготовку студентів.
4. Teachbase. Хмарна платна платформа для організації дистанційного навчання, створення курсів, тестів, а також проведення вебінарів. Має вбудований редактор курсів.
5. GetCourse. Платна платформа, має безліч інструментів управління навчанням, проведення вебінарів і спілкування з клієнтами, оснащена сервісом розсилок, має конструктор сайтів, застосовується модуль візуального програмування завдань, процесів, має функції аналітики та інтеграції з соцмережами і мессенджерами.
6. Memberlux. Платний плагін для WordPress, який встановлюється на сайт. Дозволяє створити навчальний сайт. Сайт на Memberlux має обмежений доступ (подивитися матеріали цього сайту можуть тільки ті, у кого є логін, пароль і ключ доступу).
7. Zoom. Це хмарна платформа для проведення онлайн відео-конференцій та відео вебінарів в форматі високої чіткості, що дозволяє створити навчальний портал на основі звичайного сайту.
Такі платформи для проведення онлайн-занять з аудиторією чисельністю до 100 студентів мають багато переваг. Однак є ряд негативним фактором, які обмежують їх використання, наприклад: необхідність установки у всіх єдиного програмного забезпечення, оплати доступу до ресурсів, необхідність підготовчих організаційно-технічних заходів і технічних обмежень для цих платформ щодо серверного обладнання.
Тому пропонується одним з можливих шляхів розробки електронних навчальних матеріалів використовувати широко відому технологію скрінкастінга.
Скрінкастінг (англ. Screen - екран, broadcasting - передача, мовлення) - це вид подкастингу (відеозахват екрану). Подкастинг (англ. Podcasting, від iPod і англ. Broadcasting - повсюдне мовлення) - це процес створення і поширення відео і звукових файлів, тобто подкастів у вигляді радіо і телепередач в мережі Інтернет. Фактично це мовлення в інтернеті. Використовуються різноманітні формати для звукових подкастів і відео подкастів. Для прослуховування існує безліч безкоштовних додатків, наприклад, iTunes, Software, gPodder, Rhythmbox, Banshee, AmaroK.
Скрінкастінг забезпечує трансляцію для аудиторії відеопотоку із записом того, що відбувається на моніторі комп'ютера автора і дозволяє виконувати накладення аудіо коментарів і текстових пояснень. Ефект від перегляду скрінкастінга в тому, що глядач ніби в цей момент знаходився поруч з автором, а автор як би в цей момент показує дії на реальному комп'ютері і дає коментарі. Скрінкасти можуть застосовуватися для показів програмного забезпечення або для навчання роботи з додатком. Створення скрінкастів може допомогти викладачам демонструвати наочно будь-які теми і роботу програмного забезпечення, наприклад, за допомогою програм Camtasia, Pinnacle і інших відео редакторів, можна записати всі дії, які виробляємо на екрані, включаючи підтримку звуку. З їх допомогою студент може мати точне уявлення про навчальному матеріалі, а викладач бачити повідомлення про помилку учня.
Таким чином, скрінкастінг передбачає, що за допомогою відомих і широко застосовуваних у звичайному житті спеціальних програм, можна досить просто виконувати розробку електронних навчальних матеріалів. Це має велике значення для популяризації цього напрямку серед викладачів і методистів освітніх установі.