Продовжуємо наше знайомство з мовою моделювання UML та принципами практичного застосування в дипломних та інших роботах. В попередній замітці ми познайомились із діаграмою варіантів використання (Use case diagram). Як було зазначено, діаграма варіантів використання – це найпростіша з поведінкових діаграм UML, та найкорисніша при висвітленні функціональних особливостей програм для людей, що не мають глибоких знань в ІТ галузі. Наприклад, замовників софта. Діаграма варіантів використання застосовується для опису функціональних вимог до програми, або її підсистем, або іншого об’єкта. Вона представляє загальну картину того, як ваша програма буде використовуватись (деталі див. у минулій новині).
В даній статті ми познайомимось з іншою діаграмою – діаграмою послідовності (Sequence Diagram). Дана діаграма графічно демонструє порядок взаємодії певних об’єктів програми у часі. Як правило, в цій діаграмі демонструється, як користувачі (актори з діаграми варіантів використання) взаємодіють з іншими компонентами програми під час реалізації тих чи інших варіантів використання програми, та як при цьому взаємодіють інші компоненти програмної системи. Зазвичай, одна діаграма послідовності присвячена опису одного з варіантів використання, зазначеного у Use-case діаграмі.
Діаграми послідовності є одним із способів формалізації сценаріїв використання. Її перевага заклечається в тому, що на ранніх стадіях опису сценаріїв можливо з’ясувати склад взаємодіючих компонентів та описати потік повідомлень від одних компонентів до інших. Ці компоненти та потоки повідомлень в подальшому будуть трансформовані в конкретні класи (об’єкти), методи цих об’єктів (якщо говорити термінологією мови Java). Відповідно, одразу ж з’ясовується і модель системи подій (Actions), які дані класи (об’єкти) будуть підтримувати та обробляти.
В наведеному вгорі прикладі діаграми послідовності демонструється послідовність дій, які ініціюється актором (деяким користувачем системи) ліворуч. Ці дії та відповідні повідомлення у самій програмі описують один з варіантів використання програми – процес авторизації. Повідомлення, якими при цьому обмінюються об’єкти програмної системи, стають методами відповідних класів.
Інші типи діаграм ми розглянемо в подальших випусках. Тож, слідкуйте за новинами та ставте "лайки" J
Використані матеріали сайтів:
https://sparxsystems.com
https://www.omg.org
https://wikipedia.org/wiki/UML