В останні роки етичні проблеми в комп'ютерних науках, такі як злом, збір даних та алгоритмічна упередженість, плагіат вплинули на практичне застосування інформаційних технологій. Етичні проблеми, з якими стикаються фахівці у галузі комп'ютерних наук, охоплюють безліч платформ, технологій та відносин між клієнтом та професіоналами. В останні роки етика стала першорядною проблемою в комп'ютерних науках через те, як змінився наш світ. Оскільки більшість нашого життя перемістилася в онлайн і на наші пристрої, на яких зберігається персональна інформацію про наше життя, для професіоналів у галузі комп'ютерних наук стало зрозуміло, наскільки важливо знати етичні проблеми в комп'ютерних науках. Тому, якщо ви хочете зробити кар'єру в галузі комп'ютерних наук, ви, можливо, ставили питання: чому ми повинні дбати про етику в комп'ютерних науках?
Відомо, що етика в комп'ютерних науках визначається як аналіз природи соціального впливу комп’ютерних технологій на суспільство, формулювання на цій основі моральних норм і проведення активної політики їх упровадження у свідомість розробників і користувачів інформаційних та інтелектуальних технологій.
Сьогодні стало очевидним, що зміст дисциплін з вивчення комп'ютерних наук на рівні бакалавра, магістра та аспіранта в різних навчальних установах не зовсім розкривають проблеми в етиці штучного інтелекту, інтелектуальної власності чи різних інших питаннях. Тому в результаті аналізу основних напрямів розвитку теорії та практики комп'ютерних наук з урахуванням сучасних етичних проблем на кафедрі Комп'ютерних наук навчальні програми на здобуття навчального та наукового ступеня зі спеціальності комп'ютерні науки були скориговані при обговоренні ролі етики у професіях у галузі комп'ютерних наук.
Основна причина таких нововведень полягає у тому, що на практиці все більше прикладів, коли внаслідок несправного програмного забезпечення або допущених помилок у алгоритмах його роботи приймалися хибні рішення. Наприклад, у 2019 році програмне забезпечення для розпізнавання осіб, яке використовується поліцією Детройта, помилково ідентифікувало Роберта Джуліана-Борчака Вільямса як підозрюваного у справі про крадіжку в магазині, якої він не робив. Помилкова ідентифікація відбулася через системну упередженість, що лежить в основі розробки програмного забезпечення для розпізнавання осіб. Причина помилки в тому, що алгоритми навчаються на одних базах даних, а застосовуються для всіх інших випадків і тому можуть бути менш точними при розрізненні осіб людей.
На кафедрі Комп'ютерних наук навчальні програми були скориговані для обговорення таких найважливіших проблеми, з якими нині стикаються професіонали комп'ютерних наук у світі: злом; інтелектуальна власність; конфіденційність; збір даних; алгоритмічна упередженість. Щоб стало розуміли стисло розглянемо цю проблему.
Злом (хакерство) – спрямовано на використання уразливостей в цифрових системах з метою незаконного отримання доступу до інформації. Хакери можуть становити серйозну загрозу для установ. Хакерство зазвичай відноситься до практики кібербезпеки, що полягає в тестуванні цифрових систем безпеки на вразливості, щоб з'ясувати, як краще захистити їх від зловмисників. Але сьогодні стало зрозумілим, що існує "етичний злом", коли є законний доступ до персональних даних, які можуть бути неетично використаний для викриття персональних даних в корисних цілях, або оголошення корпоративної чи державної інформації про корупцію, як, наприклад, у випадку з документами, які були опубліковані на WikiLeaks.
Інтелектуальна власність – вона охороняється Законами про інтелектуальну власність. Код та алгоритми можуть вважатися інтелектуальною власністю, і використання коду чи алгоритмів, розроблених іншими, без вказівки авторства, розсуває межі права та етики в галузі інформаційних систем. У вік сучасних інформаційних технологій інтелектуальна власність стала туманною і тому з’явилася множина етичних проблем перед цифровим світом. Дійсно, багато людей регулярно використовують Інтернет для вільного обміну музикою та мультимедіа, іноді включаючи чужі твори як частину своїх власних. Ця суперечність також відноситься до комп'ютерних наук.
Конфіденційність – це властивість, яка не підлягає розголосу; довірливість, секретність, приватність даних (документів, розробок, інформації). Але етичні проблеми конфіденційності виникають у роботі, що пов'язана з інформаційними технологіями. Наприклад, фахівці в галузі комп'ютерних наук можуть отримати доступ до особистої інформації та документів людей, коли їм потрібно відремонтувати їх пристрої. Іноді IT-відділи за розпорядженням керівництва можуть відстежувати активність співробітників - коли, куди, навіщо, чому він був в Інтернеті. Це також відноситься до комп'ютерних наук.
Збір даних – це процес збору та вимірювання інформації про задані змінні, встановлені систематичним способом, що дозволяють відповісти на актуальні питання й оцінити результати. Збір даних створив додаткові етичні проблеми для фахівців у галузі комп'ютерних наук. Багато компаній використовують цифрові дані про споживачів для прийняття рішень в одної галузі (наприклад, маркетингу), і дуже важливо, щоб ці дані збиралися з дотриманням етичних норм. Коли дані збираються та використовуються без згоди, споживачі втрачають довіру до веб-сайтів.
Алгоритмічна упередженість – це схильність людей віддавати перевагу пропозиціям автоматизованих систем прийняття рішень та ігнорувати суперечливу інформацію, отриману без автоматизації, навіть якщо вона правильна. Це нова проблема у комп'ютерних науках, яка пов’язана з наборами даних, що використовуються для машинного навчання. Причина у тому, що багато фахівців є прихильниками теорії технологічного детермінізму, яка була розроблена у початку ХХ сторіччя, коли тільки починався розвиток інформаційних технологій. Технологічний детермінізм передбачає, що технології у суспільстві призводять до розвитку соціальної структури та культурних цінностей, є рушійною силою змін в історії і соціальних відносин, що керована людством. Але досвід розвитку штучного інтелекту та сучасних інформаційних технологій вказує на помилковість таких поглядів. Причина у тому, що прихильники технологічного детермінізму, не ураховують саморозвиток технологій штучного інтелекту. Тому алгоритмічна упередженість є прикладом того, як технологія може увічнити людські упередження та неточні дані. Інакше кажучи, якщо алгоритм заснований на наборі даних, створеному з расовою, гендерною або соціально-економічною упередженістю, його вихідні дані збережуть системну упередженість, показану в наборах даних, що використовуються для навчання.
Таким чином, вивчення та обговорення етичних питань у галузі комп'ютерних наук дає багато переваг. Тому на кафедрі Комп’ютерних наук значна увага приділяється під час підготовки фахівців розгляду етичних проблем в комп'ютерних науках. Якщо ви будете краще обізнані про такі проблеми, як злом; інтелектуальна власність; конфіденційність; збір даних; алгоритмічна упередженість - Вам буде легше змінити культуру технологій та змінити світ на краще. Висновок: щоб дізнатися більше про найбільш поширені етичні проблеми в галузі комп'ютерних наук, про те, наскільки вони впливають на успішність кар'єри, і про те, що ми можемо дізнатися - поступайте на спеціальність 122 «Комп’ютерні науки»!