Інформаційна аналітика проти маніпулятивних технологій
У вівторок, 7 травня, в Швеції відбувся перший півфінал конкурсу ”Євробачення-2024”, де представники 37 країн боротимуться за перемогу.
Традиційно, букмекери вже зробили прогнози щодо того, як розподіляться голоси глядачів у фіналі 11 травня. Спочатку з вірогідністю в 29% перемогу цьогоріч пророкували представнику Хорватії Baby Lasagna, а от учасницям від України alyona alyona і Jerry Heil букмекери “присуджували” п'яте місце, щоправда, з вірогідністю лише в 10%
Втім, одразу після першого півфіналу думка букмекерів змінилася. Ймовірно, цьому посприяв яскравий та переконливий виступ українських конкурсанток, які стрімко піднялися на третю позицію з шансом на перемогу у 9%.
За ними йдуть представники Ірландії Bambie Thug з треком Doomsday Blue, а п'ятірку лідерів наразі закриває італійка Анджеліна Манго.
За словами професорки кафедри документознавства та інформаційної діяльності Лесі Ковальської, думки інформаційних аналітиків спираються на різноманітні дані: якість конкурсного матеріалу, оформлення та шоу, готовність та настрій учасників, історичні фактори повторюваності і співпадіння, підтримка фанів та громадян країни-учасника, якісна презентація на репетиції, участь у публічних заходах та багато іншого.
Також важливі й цифрові показники, які засвідчують рейтингові позиції та мають деякий ефект навіювання/переконання авдиторії або стимулювання до дій заради перемоги чи власного задоволення.
– Сугестія та маніпуляція у сучасних соціальних комунікаціях мають вагомий вплив на формування громадської думки, маркетингові процеси, інформування та пропаганду в суспільстві. Віртуалізація життя сучасної людини позначається на її включеності у соціальні процеси, безпеку діяльності та захищеності від агресивного зовнішнього впливу, на виборі власного бачення стилю та ритму життя. Це лише та невелика частка впливу інформації, що діє на свідомому і підсвідомому рівні, – зауважує професорка.
Студенти ДУІКТ вирішили на практиці оцінити аналітичну достовірність прогнозів щодо переможців пісенного конкурсу, запропонувати власні прогнози і за результатами конкурсу представити порівняльний аналіз прогнозованого та реалізованого.
Так, за прогнозами студента освітньої програми Документознавство та інформаційна діяльність Богдана Мельника, який активно відстежує подібні процеси, переможцями цьорогічного Євробачення можуть стати наступні виконавці:
– Україна має доволі високі шанси зайняти місця в діапазоні 4-6 або навіть перемогти (хоча це малоймовірно). На тріумф можуть впливати політичний аспект, популярні події, які відбуваються в рік проведення цього конкурсу, тренди, рівень вокалу, видовищність постановки і т. д. Втім, не завжди вони є гарантією перемоги. До речі, хочу нагадати, що Україна входила у фінал кожного разу, коли брала участь у цьому конкурсі, – каже студент.
В ДУІКТ зазначають: інформаційна аналітика має вагоме значення у житті суспільства, тому вкрай важливо вчитися виявляти маніпулятивні технології та вплив інформаційно-психологічного протистояння в умовах розгортання інформаційної війни.