Вивчення будь-якої іноземної мови передбачає оволодіння комунікативною компетенцією в усному та письмовому мовленні. До сучасних та актуальних орієнтирів при вивченні іноземної мови є адекватне співвіднесення теоретичної і практичної складових освоєння нового лінгвістичного матеріалу.
У процесі навчання української мови для іноземних слухачів викладачі кафедри української мови Державного університету телекомунікацій практичне освоєння іномовного матеріалу становить понад 90%! Нині актуальним і популярним при вивченні мови є розвиток комунікативного аспекту.
Головними комунікативними уміннями є: успішне діалогічне та монологічне спілкування, аудіальне сприйняття автентичного іншомовного тексту, грамотно передавати на письмі власні думки, залучати до комунікації невербальні засоби спілкування для порозуміння з носіями іншої мови та культури. Для реалізації комунікативної компетенції у процесі викладання української мови для слухачів-іноземців викладачі використовують інноваційні методи навчання, поєднують на заняттях комунікативні та пізнавальні аспекти. Викладачі активно використовують лінгвосоціокультурну методику, яка охоплює мовну та міжкультурну парадигми. Ця методика – більш відома під назвою метод «повного мовного занурення» – сприяє кращому, ефективнішому отриманні результатів при вивченні іноземних мов, української зокрема. Викладачі кафедри української мови, говорячи з перших занять українською мовою повільно, чітко, використовують наочність, проте за потреби використовують свої знання іноземної мови.
Формуванню та розвитку комунікативних умінь і знань слухачів-іноземців сприяють проходження кількох етапів, зокрема:
1) вивчення слів, словосполучень, фраз, фразеологізмів (відповідно, з розумінням значення), мовних кліше тощо;
2) уміння використовувати вивчені мовні одиниці в різних життєвих ситуаціях; 3) використовуючи наявні знання, розвивати імпровізаційні вміння.
Позитивна атмосфера занять сприяє засвоєнню іномовного лексичного матеріалу, формуванню у слухачів-іноземців комунікативних умінь, прагнення познайомитися з культурою України, що полегшує занурення та адаптацію в новому соціокультурному середовищі.
Застосування інноваційних та традиційних методів навчання сприяють прагненню слухачів у подальшому здобувати освіту в Україні.