Викладачі кафедри Управління кібербезпекою та захистом інформації к.е.н., доцент Тетяна Капелюшна та к.е.н. з держ.упр., доцент Тетяна Мужанова відвідали тренінг на тему «Вплив професійної деформації на якість життя і роботи педагога».
Захід відбувся на базі «Центру сім’ї» Солом’янського району. Перед представниками закладів середньої та вищої освіти виступила психолог вищої категорії Наталія Соболевська.
У центрі уваги учасників заходу були проблеми професійної деформації та виснаження внаслідок педагогічної діяльності, які нерідко справляють негативний вплив на особисте життя і робочі відносини викладачів.
Відзначено, що викладачі вищої школи, усвідомлюючи важливість і складність своєї професійної діяльності, мають тенденцію до швидкого психо-емоційного вигорання, психічного та фізичного виснаження, розвитку широкого спектру психосоматичних проблем.
У психології під професійною деформацією педагога розуміють неусвідомлену звичку людини вимірювати явища навколишньої дійсності у відповідності із професійними стандартами.
У зв’язку з тим, що до діяльності викладачів висуваються високі вимоги щодо рівня фахової компетентності, ефективної викладацької роботи і конструктивної взаємодії зі студентами, педагоги вищої школи відчувають постійну напругу, страждають від стресу, що в комплексі зумовлює зниження працездатності, призводить до фізичної втоми, розчарування та емоційного виснаження. Крім цього, праця викладача потребує значного обсягу пам’яті, напруження уваги й зосередження зусиль на підтримці постійного контакту з аудиторією, що ще більше посилює нервово-емоційну напругу.
Як стверджує ВООЗ, коефіцієнт стресогенності діяльності педагога, який відноситься до групи професій типу «людина-людина», складає майже 7,2 бали з максимальних 10 і є одним із найбільш напружених і виснажливих видів соціальної діяльності.
Для запобігання і подолання професійної деформації та вигорання психологи рекомендують зосередитися на пошуку нових шляхів професійного розвитку і методів роботи, періодично змінювати характер діяльності, використовувати можливості інформаційно-комунікаційних технологій у науковій та викладацькій діяльності. Сприятливий психологічний клімат у педагогічному колективі, підтримка з боку керівництва закладу, спільне дозвілля колективу також пом’якшують наслідки професійного перевантаження та деформації.
З метою пом’якшення проявів професійної деформації педагогам вищої школи варто відокремлювати роботу від особистого життя:
Участь у заході дозволила представникам кафедри УКБЗІ глибше зрозуміти причини й наслідки професійної деформації та вигорання, ознайомитися з методами запобігання і пом’якшення їхніх негативних проявів, проконсультуватися з досвідченим психологом, пройти тестування на визначення рівня професійного вигорання.
Доценти Тетяна Капелюшна та Тетяна Мужанова поділитися отриманими знаннями з колегами з кафедри та запропонували їм пройти анкетування для визначення стану професійного вигорання.