«Розвиток емпіричної соціології у недалекому минулому визначився
головним чином її науковим (чи ідеологічним) значенням для суспільства.
За сучасних умов, при різкому зростанні практичного значення
соціальної інформації, посиленні ролі громадської думки в житті суспільства,
емпірична соціологія значною мірою функціонує як виробництво.
Більшість соціологічних центрів стають «фабриками» виробництва інформації – «товару», попит на який досить високий».
Н.В.Паніна український соціолог і психолог,
доктор соціологічних наук, фахівець із соціальної психології,
методології соціологічних досліджень та соціології політики,
головний науковий співробітник Інституту соціології НАН України.
Соціологічне дослідження - це єдність теоретичного й емпіричного етапів аналізу різних аспектів соціальної реальності. Науковий аналіз проблем потребує відповідної підготовки для забезпечення надійності та достовірності отриманих у результаті дослідження даних. Соціолог, здобуваючи специфічну суб'єктивну інформацію від конкретних індивідів, застосовуючи спеціальні правила та процедури для її обробітку, отримує об'єктивне знання про процеси, що відбуваються в соціальному житті.
Починається соціологічне дослідження з розробки програми, що визначає логічну послідовність науково-аналітичної роботи творчого колективу.
Для того, щоб професійно усвідомити актуальність цієї проблеми наші студенти вже з першого курсу починають вивчати дисципліну «Програмування соціологічного дослідження» та на другому курсі продовжують її вивчення. Це дозволяє студентам якомога краще оволодіти необхідними для сучасного фахівця-соціолога компетенціями.
Тому в нашому університету вже стало традицією проводити захист власних програм соціологічних досліджень на завершення вивчення цієї дисципліни. Цього року студенти-соціологи групи СТД-21 презентували свої дослідження у формі дискусії та обговорення.
Здійснення конкретного соціологічного дослідження дає можливість отримати досить унікальну інформацію, пов'язану з фактофіксувальними знаннями. Така інформація може бути вилучена, наприклад, через пряму чи опосередковану реєстрацію подій, явищ, оцінок, думок, суджень людей. На думку американського соціолога Н. Смелзера, специфічне поєднання фактів, теорій і гіпотез здатне здобути винятково унікальну інформацію, що за умов застосування відповідних методик дасть можливість отримати нове знання.
У процесі розробки програм студенти підняли актуальні для сучасної молоді питання, які будуть досліджувати подалі, впроваджуючи в життя розроблені програми своїх соціологічних досліджень.
Така форма навчання дозволяє студентам відчути себе справжніми дослідниками, обговорити хвилюючі проблеми та шляхи їх вирішення із своїми колегами.
Вміння донести ідею, переконати в актуальності, оформіть програму як окремий документ: це знадобиться не тільки в здійсненні, реалізації дослідження, але і при підготовці підсумкового звіту замовнику.
Опанування знаннями та практичними навичками з дисципліни «Програмування соціологічного дослідження» дозволить майбутнім соціологам забезпечити вирішення професійних завдань.