Антикризовий менеджмент є фундаментальною дисципліною, яку вивчають менеджери спеціальності 073 «Менеджмент», на кафедрі Менеджменту Державного університету телекомунікацій. Ця дисципліна визначає менеджмент, який повинен передбачати, своєчасно розпізнавати і успішно вирішувати всі проблеми розвитку фірми.
Антикризове управління направлене на попередження кризи, тому сучасний менеджер повинен мати уявлення про причини, що можуть спричинити кризу на підприємстві та обставини, що можуть бути загрозливими для його функціонування. Переважна більшість банкрутств пов’язана саме з незадовільним керівництвом. Тому в умовах ринку керівник повинен не тільки вміти діяти в несприятливих умовах та використовувати фінансові та організаційні інструменти, спрямовані на подолання кризового стану на підприємстві, а й заздалегідь вживати заходів, що мають на меті запобігання кризам.
Антикризовий менеджмент – це тип управління, зорієнтований на досягнення таких цілей: 1. запобігання (пом’ якшення) впливу на підприємство руйнівних кризових явищ; 2. створення та підтримки діяльності підприємства в режимі виживання в тих випадках, коли криза все ж таки виникла; 3. стабілізації та виведення підприємства з кризи за допомогою програм фінансового оздоровлення, реструктуризації, підвищення конкурентоспроможності тощо або, коли нормалізація діяльності підприємства неможлива, – санації за рішенням суду (як визначення та збереження хоча б окремих «здорових» частин підприємства), ліквідації підприємства з найменшими втратами.
Ефективне функціонування механізму банкрутства потребує діяльності професійних антикризових управлінців (арбітражних керуючих). Разом з тим менеджери підприємств і компаній також мають бути обізнаними з видами процедур, що застосовуються до боржників, та механізмом банкрутства.
Антикризова стратегія є одним із найбільш ефективних інструментів антикризового управління. Врахування специфіки кризового явища дозволяє розробити дієву антикризову стратегію та обрати відповідні інструменти. Тому вивчення дисципліни надає студентам знання та навички, які є необхідними в професійній діяльності менеджера та будуть розширені і підкріплені у професійній підготовці.