Важливим завданням освіти в Україні є підготовка освіченої, творчої, конкурентоспроможної особистості. Реформування вищої освіти передбачає докорінну зміну підходів до організації та здійснення навчання у вищих навчальних закладах.
Зміни, які відбуваються в суспільстві та системі освіти, свідчать, що в Україні реалізується освітня реформа, що має глобальний характер.
Реалізація нової освітньої реформи відбувається і в Державному університеті телекомунікацій. Новий навчальний рік став переломним у вивченні багатьох дисциплін Державного університету телекомунікацій (ДУТ).
Адже, ректором нашого університету було поставлене завдання: «починаючи з 1 вересня 2017 року реалізувати концептуально нову освітню модель, яка б забезпечила підготовку конкурентоспроможного фахівця, який повною мірою буде відповідати потребам сучасного ринку праці» [https://dut.edu.ua/ua/news-1-0-4535-innovaciyni-zmini-zmistu-navchannya].
Одним з основних положень даної моделі є посилення практичної складової навчання. З цією метою в межах кожної дисципліни було відведено не менше ніж 50 % часу на практичні заняття. Не оминули ці зміни і дисципліну «Вища математика» для технічних спеціальностей. Дана дисципліна вивчається всіма першокурсниками нашого університету, але має свої особливості відповідно до спеціальності.
Розподіл годин на вивчення дисципліни «Вища математика», студентами спеціальності «Комп’ютерна інженерія» в ДУТ, відрізняється від розподілу попередніх років (див. таблицю 1), що є унікальним в порівнянні з вивченням даної дисципліни в інших університетах нашої держави. Адже повністю змінений традиційний підхід до організації вивчення дисципліни «Вища математика».
Таблиця 1
Розподіл годин на вивчення дисципліни «Вища математика» студентами спеціальності 123 «Комп’ютерна інженерія» на 2016-2017 н.р.
Семестр |
ECTS |
Всього |
Лекції |
ПЗ |
ЛЗ |
Екзамен |
Залік |
І |
6 |
180 |
18 |
18 |
36 |
|
+ |
ІІ |
5 |
150 |
18 |
18 |
18 |
|
+ |
ІІІ |
4 |
120 |
18 |
18 |
|
+ |
|
Основні зміни стосувалися структури організації навчання, що були внесені керівництвом університету та спецкафедрами. Нові робочі плани по вивченню дисципліни «Вища математика» спеціальності «Комп’ютерна інженерія» подані в таблиці 2.
Таблиця 2
Розподіл годин на вивчення дисципліни «Вища математика» студентами спеціальності 123 «Комп’ютерна інженерія» на 2017-2018 н.р.
Семестр |
ECTS |
Всього |
Лекції |
ПЗ |
ЛЗ |
Екзамен |
Залік |
І |
4 |
120 |
2 |
34 |
18 |
|
+ |
ІІ |
4 |
120 |
2 |
34 |
18 |
|
+ |
ІІІ |
4 |
120 |
|
36 |
18 |
+ |
|
Проведемо порівняльний аналіз (таблиця 3) годин які наведені в таблицях 1 та 2.
Таблиця 3
Порівняльний аналіз
Назва |
Було |
Стало |
|
Аудиторних |
практичні роботи |
54 |
106 |
лабораторні роботи |
54 |
54 |
|
лекції |
54 |
4 |
|
Всього аудиторних годин |
162 |
162 |
|
Всього позааудитоних годин |
288 |
198 |
|
Всього на вивчення дисципліни |
450 |
360 |
З порівняльного аналізу очевидно, що кількість годин, яка відведена на вивчення дисципліни «Вища математика» зменшена на 90 годин (3 кредити ECTS). Ці скорочення є звичними для дисциплін, які не є спецдисциплінами вищих навчальних закладів.
Кількість лекцій на вивчення всього курсу «Вища математика» зменшена на 93%. Весь теоретичний матеріал винесений на самостійне опрацювання студентами. Він видається студентам завчасно, щоб вони могли його вивчити та підготуватися до початку практичних та лабораторних занять. Матеріал розміщений в дистанційній системі Moodle. Також до деяких лекцій окрім конспектів додані відеоматеріали.
Студентам-першокурсникам важко самостійно та якісно оцінити свій рівень засвоєння навчального матеріалу, тому викладачами університету створені тести для перевірки підготовленості студента до практичних чи лабораторних занять, також ці тести можуть виявити ступінь підготовки до модульної контрольної роботи тощо.
Ми віримо, що новий підхід до організації навчання дисципліни «Вища математика» суттєво покращить рівень знань та вмінь студентів нашого університету. Він є перспективним та дієвим в умовах сучасної реформи освіти.