Академічна доброчесність - сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності, виконання покладених на них обов’язків з метою забезпечення довіри до результатів навчання, наукових (творчих) досягнень, а також адміністрування освітнім процесом
Засадами академічної доброчесності є:
- повага до людської гідності, прав людини, недискримінації та рівності учасників освітнього процесу - визнання того, що кожна людина має право на однакову повагу до своєї гідності, на яку не можна посягати за будь-яких умов, зокрема застосовувати методи, що принижують людську гідність, як покарання за невиконання чи неналежне виконання обов’язків;
- чесність - порядність і відвертість у освітній діяльності, проведенні наукових досліджень, здійсненні практичних робіт, недопущення будь-яких форм обману, брехні, шахрайства, крадіжки або інших форм нечесної поведінки в навчальній, педагогічній і науковій діяльності;
- законність - суворе дотримання в діяльності членів академічної спільноти норм чинних нормативно-правових актів України, а також стимулювання до цього інших;
- відповідальність - сумлінне та неухильне виконання покладених обов’язків, завдань та функцій, дотримання посадових інструкцій, положень, правил, здатність відповідати за результати своєї діяльності та взятих на себе зобов’язань;
- компетентність і професіоналізм - здобувачі освіти та працівники зобов’язані підтримувати найвищий рівень компетентності у сфері професійної діяльності та навчання, складником якої є постійне підвищення кваліфікації, освітнього і наукового рівня, впровадження інноваційних форм діяльності;
- справедливість - неупереджене ставлення учасників освітнього процесу один до одного, об’єктивне, прозоре та незалежне оцінювання результатів навчальної, дослідницької, наукової чи трудової діяльності;
- довіра - існування в академічному середовищі атмосфери взаємної довіри, що заохочує вільний обмін ідеями й інформацією, сприяє співпраці та творчості, вільному продукуванню нових ідей, створення середовища неприпустимості привласнення результатів діяльності інших чи підірвання репутації учасника освітнього процесу;
- прозорість та інформаційна відкритість - вільний доступ до ресурсів інформації та документів, що стосуються всіх сфер академічної діяльності, освітньої, науково-дослідницької, господарської та фінансової діяльності, крім тієї, доступ до якої обмежено законодавством, зокрема й шляхом забезпечення відкритого доступу на офіційній інтернет-сторінці;
- повага - виявлення поваги як до себе, так і до інших, незалежно від віку, статі та статусу, а також розуміння нових, різнобічних, іноді протилежних думок та ідей, уникнення зловживань посадовим становищем;
- партнерство - зорієнтованість на співпрацю та партнерську взаємодію з метою підвищення якості навчальних та дослідницьких результатів, протистояння будь-яким формам дискримінації, ганебним учинкам, негативному впливу інших осіб;
Порушеннями академічної доброчесності для здобувачів освіти та працівників є:
- академічний плагіат - оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, які здобули інші особи, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства під іменем особи, яка не брала участі в їх створенні;
- самоплагіат - оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;
- фабрикація - вигадування даних чи фактів, використовуваних в освітньому процесі або наукових дослідженнях, наступне використання такої інформації, наукових результатів в академічній роботі;
- фальсифікація - свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, пов’язаних із провадженням освітнього процесу чи наукових досліджень, наступне використання такої інформації, наукових результатів в академічній роботі;
- списування - виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;
- списування — «виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання»;
- обман - надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу;
- хабарництво — «надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будьяких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі».
Дотримання академічної доброчесності здобувачами вищої освіти при виконанні кваліфікаційної роботи другого (магістерського) рівня вищої освіти є обов’язковим та передбачає дотримання всіх положень Кодексу академічної доброчесності Державного університету інформаційно-комунікаційних технологій зокрема:
- самостійне виконання завдань;
- дотримання етичних норм спілкування, здобувачі вищої освіти повинні поважати честь і гідність учасників освітнього процесу, навіть якщо їх погляди інші;
- використання у навчальній та дослідницькій діяльності лише перевірених та достовірних джерел інформації та грамотне посилання на них;
- інформування НПП та здобувачів вищої освіти про недопустимість порушення норм і правил академічної доброчесності;
- можливість звертатися до Комісії академічної доброчесності Університету з метою розгляду порушень академічної доброчесності учасниками освітнього процесу та притягнення їх до відповідальності.
Нормативно-правова база академічної доброчесності