В умовах зростаючої терористичної загрози силовики і чиновники вирішили піти на крайні заходи - позбавити анонімності абонентів стільникового зв'язку.
Однак не всі їх підтримують. Деякі представники держави і ринку побоюються, що під цією, здавалося б, благоб ідеєю ховаються замасковані поліцейські законопроекти.
Держслужба спеціального зв'язку та захисту інформації вже почала підготовку нормативних актів для ідентифікації абонентів мобільного зв'язку. Про це ЕП повідомили відразу кілька джерел на ринку. Начальник управління зі зв'язків зі ЗМІ адміністрації Держспецзв'язку Віталій Кукса підтвердив цю інформацію.
Він уточнив, що днями відомство опублікує проект змін до правил надання телекомунікаційних послуг, де будуть прописані норми ідентифікації громадян. Нововведення, за його словами, буде впроваджуватися постановою Кабміну. Крім того, доведеться внести правки до профільного телекомунікаційний закон.
Ідентифікувати всіх українських pre-paid-абонентів зажадали силовики через постійні загроз тероризму. "Україна чи не остання країна в світі, де немає ідентифікації. Це імплементація європейського законодавства. Є побажання представників ЄС і США, щоб ця норма була швидше впроваджена", - розповідає Кукса.
За його словами, поки ідентифікація буде проходити за паспортом, але якщо приймуть закон про ID-картки, то можна буде і по ній. Старих абонентів зареєструють у міру звернення до служби підтримки. Для мобільних компаній встановлять певний термін, за який вони повинні будуть встигнути позбавити анонімності всіх абонентів.
Обов'язкова ідентифікація вже прописується в документах, які регламентують роботу нових телеком-послуг. Наприклад, збереження номера при зміні оператора (MNP).
Це вже не перша спроба Держспецзв'язку позбавити анонімності мобільних абонентів. Антологічного була здійснена ще за старої влади - влітку 2012 року. Тоді був опублікований проект змін до закону. Чиновники пояснювали, що зниження рівня анонімності абонентів дозволить правоохоронним органам більш якісно виконувати свою роботу. Ринок тоді відреагував категорично проти, і ідея поросла мохом. Цього разу ініціатива виглядає більш підготовленою.
За оцінками GfK Ukraine за 2012 рік, за підписаними договорами послуги зв'язку отримують лише 3% абонентів-фізичних осіб. Зараз компанія такої статистики не веде. Експерти кажуть, що з тих пір ця цифра навряд чи сильно змінилася.