SAP-система є основою для управління бізнес-процесами у великих компаніях по всьому світу. Зокрема, нею користується Amazon, Apple, Google. В Україні SAP-систему запровадили близько 200 компаній, а також нею користуються у ЗСУ.
Портал DOU поспілкувався з SAP-розробниками та консультантами і дізнався про специфіку їхньої роботи, обов’язки та важливі навички.
SAP (Systems, Applications and Products in Data Processing) — це німецька компанія і постачальник програмного забезпечення для управління бізнес-процесами та операційною діяльністю компаній. Головний продукт компанії — програмне забезпечення для управління ресурсами — SAP ERP.
У межах розробки автоматизованих систем управління SAP охоплює такі внутрішні процеси компанії:
Усі застосунки адаптовані до правового контексту конкретної країни.
«Система SAP підходить як для корпорацій, так і для малого та середнього бізнесу. Головне — зважитися на трансформацію бізнес-процесів».
На українському ринку компанія присутня майже 30 років. Її клієнтами є близько 200 українських установ, у тому числі державні організації. Серед ІТ-компаній, що наймають SAP-спеціалістів, — MODUS X, Ajax Systems, N-iX, UKRSIBTECH, EPAM та інші.
Компанія SAP також допомагає українському бізнесу та армії під час війни. Наприклад, надала доступ до військової версії системи Міноборони.
В Україні найбільш популярна SAP S/4HANA — основа для Intelligent Enterprise, яка призначена для управління операційною діяльністю компаній. І технологічна платформа SAP HANA, що дає змогу миттєво обробляти великі обсяги інформації.
Нині на DOU є 19 вакансій за запитом SAP. Конкуренція: 1,3 відгука на вакансію.
Важливо розуміти, що SAP — це вже готова система. І спеціалістам потрібно навчитися з нею працювати. Більша частина їхньої роботи — це налаштування системи та взаємодія з користувачами. Є дві технічні спеціалізації у роботі із SAP.
SAP-консультант — це фахівець, впроваджує, налаштовує та підтримує програмне забезпечення компанії SAP, зокрема системи управління бізнес-процесами (ERP — Enterprise Resource Planning).
Консультант аналізує бізнес-процеси компанії-клієнта та впроваджує модулі SAP — конфігурує ПЗ. Наприклад, SAP FI для фінансів, SAP MM для управління матеріалами, SAP SD для збуту та дистрибуції. Також він налаштовує інтеграції між різними модулями SAP і сторонніми системами та розв’язує проблеми, що виникають під час цього.
SAP-розробник — це спеціаліст, який розробляє, налаштовує та впроваджує програмне забезпечення на базі системи SAP. Головне завдання такого фахівця — адаптувати SAP-рішення під потреби бізнесу. Він працює з мовою програмування ABAP і технологіями SAP HANA, SAP Fiori або SAP Cloud Platform.
Проте компанія SAP трансформується і створює також Cloud Native продукти з використанням більш поширених мов програмування — Java, JavaScript, Go, Kotlin.
«Розробник отримує технічні завдання від консультанта, бере участь у регулярних зустрічах проєктних команд і за потреби відповідає на питання бізнесу чи консультантів. Після реалізації функціональності, якщо потрібно, розробник бере участь у тестуванні разом з консультантом у тестовому середовищі. Під час цього можуть виявити, наприклад, не враховані тест-кейси. У таких випадках розробка повертається на доопрацювання».
Зазвичай SAP-розробники працюють у консалтингових компаніях і паралельно беруть участь у кількох проєктах, іноді навіть для різних підприємств. Якщо великій компанії потрібна швидка підтримка системи або реалізація, вона може найняти в штат SAP-фахівців. У цьому випадку розробник виконує завдання для однієї компанії, часто навіть у межах одного напряму.
Основна різниця між SAP-розробником і SAP-консультантом полягає в тому, що розробник зосереджується більше на технічній реалізації та програмуванні рішень на основі SAP. Тоді як консультант більше орієнтований на аналіз бізнес-процесів, проєктування рішень на основі методики SAP та взаємодію з клієнтами.
«Для успішної реалізації проєктів SAP важливо, щоб розробники та консультанти тісно співпрацювали. Досвід роботи в обох ролях може бути корисним для кар’єрного зростання, наприклад, для переходу на посаду SAP-архітектора. Загалом SAP-розробник і SAP-консультант — це два фахівці, які доповнюють одне одного та відіграють ключову роль в успішній реалізації проєктів на платформі SAP».
Розробники SAP ABAP мають зарплати вищі за середні, оплата у спеціаліста рангу Senior — на рівні з розробниками більшості мов програмування. Проте джуніори та мідли мають вищі зарплати за інших розробників, включно з C++, Kotlin та Go.
Співрозмовники озвучили такі зарплати:
Що повинен знати SAP-розробник:
У роботі з Cloud Native до класичних технологій SAP додаються мікросервісна архітектура, управління контейнерами, аспекти DevOps, SecOps, хмарна архітектура та доставка, а також мови програмування Java, SQL, JavaScript і HANA XS, фреймворки та бібліотеки.
«Якщо фахівець знає SQL, принципи побудови баз даних, основи будь-якої мови програмування та володіє теорією і практикою створення алгоритмів, у нього є шанс розпочати кар’єру ABAP-розробника».
Ключова вимога до SAP-консультантів — це знання бізнес-домену. Якщо консультант працює з бухгалтерією чи закупівлями, він повинен мати досвід та/або освіту у цій сфері. Специфічних технічних навичок типу знання мов програмування, SQL і баз даних консультанту не потрібно мати.
SAP-консультант повинен добре розумітися на бізнес-процесах SAP, архітектурі системи, знати, з яких блоків (модулів) вона складається, як вони працюють.
«Основна робота консультанта — спілкуватися із замовником та інтерпретувати його вимоги саме в налаштування SAP. Тобто консультант повинен розбиратися в конкретному напрямі бізнесу, розуміти, що вимагає замовник, яким чином і що він хоче автоматизувати і транслювати це у систему. Щось типу перекладу вимог бізнесу на технічну мову налаштувань».
Серед найважливіших нетехнічних навичок спеціалісти виділяють комунікабельність і вміння працювати в команді.
«Важливо розуміти, що робота ABAP-розробника вимагає креативності та частої взаємодії з колегами. Для проєктів розробники продумують різні варіанти технічної реалізації ідей консультанта. Ця навичка напрацьовується з часом і з кількістю успішно виконаних завдань.
Якщо фахівець не усвідомлює покладеної на нього відповідальності та не вміє спілкуватися, йому буде важко інтегруватися в команду і виконувати завдання, не кажучи вже про кар’єрний розвиток».
Також і розробники, і консультанти повинні цікавитися потребами замовників, адже у партнерських компаніях і самому SAP спеціалісти з ними тісно співпрацюють.
Важливим є знання англійської мови. Більша частина документації із системи SAP, навчальні курси — англійською.
1. Перевірка статусу систем. Консультант перевіряє роботу SAP-системи та виявляє проблеми. Наприклад, це можуть бути помилки в інтеграції. А також перевіряє запити від користувачів у системі підтримки.
2. Налаштування системи. Налаштовує модулі SAP відповідно до нових бізнес-вимог, змін у параметрах бізнес-процесів.
3. Впровадження і тестування змін. Консультант виконує внутрішні тести нових або модифікованих функцій у середовищі тестування. Та готує сценарії для користувацького тестування.
4. Взаємодія з розробниками. Консультант створює технічне завдання для розробників, формує вимоги згідно з бізнес-потребами клієнта. А також комунікує з ними протягом робочого дня щодо поставлених завдань.
5. Мітинги. Консультант зустрічається із замовниками, щоб дізнатися про нові потреби та вимоги. Або щоб продемонструвати нові функції системи. Також є внутрішні мітинги з колегами — розробниками та PM або навчання нових фахівців.
6. Підтримка. Консультант аналізує та виправляє помилки. Наприклад, це може бути незбіг облікових записів у фінансовій звітності. А також він працює з розробниками, щоб виправити помилки у коді.
«SAP-команда багато часу може витрачати „біля дошки“, коли разом з архітектором і менеджером продукту працює над дизайном нової функціональності чи внесенням нефункціональних покращень. Практики Design Thinking та User Story Mapping допомагають відійти від „класичної“ логіки SAP-рішень, краще зрозуміти потреби клієнтів і спланувати оптимальну реалізацію».
1. Планування. Як правило, у розробника SAP-завдання заплановані на кілька тижнів, а інколи й місяців наперед. Тож типовий робочий день починається з аналізу технічного завдання та уточнення деталей із консультантом. Після цього — написання алгоритму.
2. Спілкування з консультантом. Упродовж дня розробник може кілька разів взаємодіяти з консультантом. Усе залежить від запитань, що виникають у розробника під час реалізації, і якості технічного завдання. ТЗ є обов’язковим елементом роботи, адже детально прописане завдання значно зменшує кількість взаємодій з консультантом, а інколи навіть не потребує їх.
3. Тестування та доопрацювання рішень. Спочатку в середовищі розробки, а потім у тестовому середовищі проводять тест-кейси для пошуку багів чи зауважень. Завдання вважається виконаним, якщо його протестував консультант і бізнес-користувачі. А також якщо його перенесли у продуктивне середовище, де продуктом розробки починають користуватися всі причетні до завдання бізнес-користувачі.
4. Термінові завдання. Це може бути за екстреними запитами бізнес-користувачів, і такі завдання потрібно виконати якнайшвидше.
Початківцю-розробнику варто опанувати основи програмування, зокрема мову ABAP, яка є основною для SAP. Додатково корисними будуть знання Java, JavaScript, SQL і мов для роботи з сучасними технологіями SAP, такими як SAP Fiori/UI5 чи SAP HANA.
Знання SDLC та базових процесів розробки є важливим елементом інтеграції в команді. Доменні знання у сферах фінансів, логістики, управління збутом, виробництвом дадуть змогу краще адаптувати технічні рішення до потреб клієнтів.
Щоб вивчати SAP на практиці, потрібен доступ до системи, тому фахівці радять обирати стажування чи роботу в консалтинговій компанії, яка вже запровадила SAP.
Система SAP — стандартний інструмент управління оборонними ресурсами для провідних армій світу. 28 країн-членів НАТО використовують її військову версію для автоматизації процесів управління персоналом, фінансами та майном.
У ЗСУ SAP з’явився у 2021 році. Україна після анексії росіянами Криму звернулася до США, щоб ті допомогли з цифровізацією армії. Тож Штати надали допомогу для налаштування SAP згідно з українським законодавством. Спершу це стосувалося лише логістики, але з початком повномасштабного вторгнення завдання системи розширили, щоб вона працювала у фінансах і персоналі.