27 вересня 2019 року Віце-прем'єр-міністр Михайло Федоров презентував шляхи впровадження «цифрової держави» в Україні, що принципово змінює взаємовідносини держави і громадян в питаннях адмінпослу.
Створене 2 вересня 2019 року нове Міністерства цифрової трансформації України має план за півтора-два роки повністю покрити Україну широкосмуговим Інтернетом. За словами міністра – М. Федорова: «зараз іде процес перерозподілу частот між операторами мобільного зв'язку для того, щоб звільнити діапазон необхідний для широкосмугового доступу до мережі, Пріоритетним завданням для Уряду є переведення комунікацій громадян із державними структурами в інтернетпростір».
30 вересня 2019р. на практичному занятті студентів першого курсу спеціальності 281 «Публічне управління та адміністрування» з дисципліни «Державні послуги та маркетинг державних послуг» було проаналізовано основні шляхи впровадження «цифрової держави» (або «держави в смартфоні») в Україні. Серед яких визначили наступне:
- «Держава в смартфоні» не можлива без високого рівня забезпеченості громадян і державних органів сучасними інформаційно-комунікаційними засобами і знаннями. Держава в сучасних умовах стає менш помітною і отримання державних послуг за зручністю не повинно відрізнялось від використання інших мобільних сервісів в смартфоні.
- Автоматичне надання послуги без чиновника. Максимальне «виключення людини» (чиновника), як суб'єктивного фактору, з процесу прийняття рішень. За словами очільника Міністерства цифрової трансформації: «Є поняття «автоматичної послуги», і наше завдання, щоб Україна стала першою державою у світі за кількості автоматизованих послуг, в яких взагалі не бере участь чиновник. Захотів отримати ліцензію на будівництво – система сама зрозуміла, чи відповідаєш ти потрібним критеріям чи ні на основі даних, що є в реєстрах».
- Необхідність створення єдиного електронного ресурсу послуг (замість пошуку послуг на багатьох сайтах різних відомств). Зараз створено Єдиний державний портал адміністративних послуг, де громадяни можуть отримати адміністративну послугу не за формальною її назвою, а виходячи з систематизації послуг за життєвими ситуаціями, що додає зручності і «людяності» взаємодії громадянина і держави. Також розробляється та планується впровадження мобільного додатку з адмінпослуг - «Дія».
- Створення електронного кабінету громадянина. Незабаром у кожного громадянина буде можливість подивитися в особистому (електронному) кабінеті, якими особистими даними про вас володіє держава. З'явиться можливість дивитися дані, якими про вас володіє держава, і найголовніше отримувати повідомлення, якщо з якогось відомства хочуть використати, подивитися ваші дані.
- Електронний документообіг не можливий без персоналізації, ідентифікації громадян надійними та зручними засобами. У перспективі впровадження підпису документів з екрану мобільного. Міністр М. Федоров пропонує таку можливість через використання Смарт-ID: «Смарт-ІD – це коли ти підписуєш з телефону і тобі не потрібно нікуди йти за цифровим підписом; ти підписуєш з телефону...Це нова технологія, і ми прийшли до висновку, що нам потрібні сильні партнери. Враховуючи, що в Україні сильно розвиваються «фінтех» (фінансові технології – ред.), у нас круті банки, то ми почали, наприклад, з «Приватом» розробку. І вже в кінці цього року – на початку січня буде презентація першого смарт-ID. Вам не треба буде йти за цифровим підписом в якусь установу, заповнювати якісь документи, ви зможете підписати (документи – ред.) з свого смартфона – і послуга у вас є».
- Масова цифрова освіта для громадян. За словами очільника Міністерства цифрової трансформації: «Ми хочемо закріпити – не посоромлюсь навіть це сказати – конституційно-цифрові права людини. Я вважаю, що у кожної людини повинний бути доступ до Інтернету, доступ до навчання цифровим навичкам. Ми плануємо за найближчі три роки навчити 6 мільйонів людей, українців базовим цифровим навичкам і вмінням… чим швидше люди будуть розвиватися і отримувати доступ до Інтернету, тим швидше буде розвиватися наша економіка». «Раніше у нашій державі не було органу, що формує політику в сфері діджиталізації. Кожне міністерство робили свої послуги...Для того, щоб це було ефективно потрібний орган, що формує цю політику, як мінімум виносить певні акти на Кабмін, і для цього ми створили Міністерство цифрової трансформації. Тепер у кожному міністерстві на одного зі заступників покладається функція умовного технічного директора з діджиталізації відомства – нашого друга і партнера, якого ми координуємо. Для того, щоб зрозуміти, що відбувається в Мінюсті, Мінфіні – нам важко зрозуміти все на горизонтальним рівні – ми матимемо в кожному міністерстві людину з великою посадою, яка буде драйвером цих ініціатив. Ми пішли далі і ініціювали такий проект, щоб на регіональному рівні при кожній обласній адміністрації, а потім після перезавантаження місцевої влади, сподіваюся, і на рівні муніципалітетів, був заступник зі «цифралізації». Це такі IT-директори міст, які будуть носіями наших ідей, з якими ми будемо синхронізовані...» [https://www.radiosvoboda.org/a/30187139.html]
Термін, в який Урядом планується впровадити інновації: 3-5 років. «Ми провели глобальний аналіз по світу. В середньому це займає 15-20 років для того, щоб оцифрувати всі послуги. Ми плануємо це зробити за 3-5 років. Глобальна мета – якщо послуги он-лайн немає, то її не існує, і відповідно 100% послуг відцифровані» [https://www.radiosvoboda.org/a/30187139.html].
Отже, до змісту навчальних дисциплін спеціальності «Публічне управління та адміністрування» включається вивчення сучасних вимог та технологій взаємодії управлінців «Цифрової держави» з інформаційним суспільством.