Доцент кафедри управління інформаційною та кібербезпекою (УІКБ) к.держ.упр. Мужанова Т.М. взяла участь у тренінгу «Технологія створення валідного тесту навчальних досягнень здобувачів освіти на засадах компетентнісного підходу», який відбувся 16 березня 2021 року в рамках Школи педагогічної майстерності в Національній академії державного управління при Президентові України.
Тренінг провела головний науковий співробітник відділу моніторингу та оцінювання якості загальної середньої освіти Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України д.держ.упр., проф. Лукіна Т.О.
Як наголосила доповідачка, тестування є одним із багатьох методів вимірювання навчальних досягнень студентів на рівні з перевіркою в усній і письмовій формі, співбесіди та інших. І за умови дотримання вимог до розробки тестів і проведення перевірки знань та навичок здобувачів освіти тестування має досить високий коефіцієнт надійності – 0,7-0,9 (для прикладу, усне опитування має коефіцієнт надійності 0,3-0,4 з огляду на високий рівень суб’єктивності оцінювання). Тобто використання засобів тестування у навчальному процесі сприятиме об’єктивності оцінювання навчальних досягнень студентів і дозволить неупереджено виміряти рівень знань і навичок, а також ранжувати студентів на їх основі.
Тести класифікують за різними критеріями: рівнем уніфікації, рівнем впровадження, видом контролю, формою подання знань, видом тестових завдань, використанням комп’ютера тощо. Сьогодні педагоги найчастіше використовують авторські нестандартизовані тести як на комп’ютері, так і в паперовій формі.
ВИДИ ТЕСТІВ
Тести для перевірки навчальних досягнень студентів можуть бути різних форм і форматів. Найбільш поширеними формами тестових завдань (ТЗ) є:
Останній варіант передбачає встановлення чітких критеріїв оцінювання відповіді, щоб зменшити рівень суб’єктивності оцінки.
Форматами ТЗ з високим ступенем диференціації є формати А (ТЗ з однією найкращою відповіддю); Х (ТЗ множинного вибору «правильно-неправильно»); N (ТЗ з декількома найкращими відповідями); R (ТЗ розширеного вибору) і т. зв. ситуаційний кластер (ТЗ, яке містить опис ситуації з наступними завданнями, що безпосередньо з нею пов’язані).
Вимірювання рівня навчальних досягнень осіб, які пройшли тестування, може бути нормо-орієнтованим та критеріально-орієнтованим. Нормо-орієнтоване вимірювання передбачає інтерпретацію начальних досягнень кожного студента в залежності від досягнень групи, зокрема найкращих студентів, і має на меті диференціювати студентів між собою за рівнем досягнень. Критеріально-орієнтоване вимірювання має на меті діагностувати розвиток певних якостей, умінь та навичок студентів відповідно до встановленого критерію, стандарту і встановити, чи студент досяг запланованого рівня, чи ні. Перший вид вимірювання забезпечує справедливе оцінювання навчальних досягнень у межах групи, другий – підтвердження факту досягнення студентами певного рівня знань і може охоплювати студентів різних груп.
Лукіна Т.О. відзначила, що тести мають бути різноплановими і забезпечувати перевірку не тільки знань і навичок відтворення інформації, але й вищих рівнів інтелектуальної діяльності, наприклад здатності студентів пояснити теоретичні положення, застосувати їх для вирішення практичних завдань, проаналізувати, узагальнити, дати оцінку.
Щоб установити частку завдань тесту для оцінювання навичок з кожного виду інтелектуальної діяльності, треба визначити, скільки часу під час вивчення дисципліни використано на їх формування. Відповідно, такою ж у відсотковому вираженні буде кількість ТЗ, відведених на їх перевірку.
Присутнім науково-педагогічним працівникам було рекомендовано обов’язково дотримуватися алгоритму розробки тесту навчальних досягнень, який включає:
Наголошено, що якісний тест має відповідати ряду вимог і бути:
Також на тренінгу було обговорено проблеми оцінювання ТЗ із множинним вибором. Відзначено, що в завданнях, де треба обрати кілька правильних відповідей (наприклад 3), студент отримує 3 бали – за вибір трьох правильних відповідей, а у решті випадків (вибір однієї, двох або жодної правильної відповіді) – особа отримує 0 балів.
Викладач може самостійно оцінити якість тесту, визначивши
На завершення учасники тренінгу обговорили типові помилки при складанні ТЗ на конкретних прикладах і виділили основні вимоги до створення якісних тестів.
Детальніше про технології створення валідних тестів для оцінювання навчальних досягнень можна прочитати в Навчальному посібнику для викладачів, учителів і методистів «СТВОРЮЄМО ЯКІСНИЙ ТЕСТ» вітчизняних авторів Булах І. Є. і Мруги М. Р.
Науково-педагогічні працівники кафедри УІКБ ознайомилися з навчально-методичними матеріалами тренінгу для підвищення своєї професійної майстерності, подальшого використання науково обґрунтованих технологій оцінювання навчальних досягнень студентів під час викладання дисциплін кафедри та виконання вимог інноваційної освітньої моделі, яка впроваджена в університеті.
*****