Викладачі кафедри управління інформаційною та кібернетичною безпекою (УІКБ) постійно працюють на підвищенням свого професійного рівня, оволодінням інноваційними методами науково-педагогічної діяльності, беручи участь у різноманітних науково-практичних і методичних заходах.
Упродовж лютого 2023 року доцент кафедри Мужанова Т.М. долучилася до участі в дистанційному курсі «Толерантні» - навчальні практики у межах викладання предметів / дисциплін / інтегрованих курсів «and» громадянська освіта: трендові технології, аксіологічна компетентність, прості наукові навички, інтеграція, онлайн-застосунки та наскрізна імплементація знань про права людини» (розробник: Салагуб Л.І.).
З огляду на те, що сучасна освіта у світі та Україні стикається з низкою серйозних викликів, необхідним є удосконалення тих методів і технологій, які вже є у використанні педагогів, а також впровадження інноваційних підходів до навчання.
У методичному «арсеналі» викладачів кафедри вже є багато інтерактивних технологій, які допомагають організувати взаємодію студентів під час освітнього процесу. Водночас, освітній процес має здійснюватися через упровадження різноманітних методичних «лайфхаків», серед яких технології:
Враховуючи психологічні особливості нинішнього покоління студентів, які надають перевагу нетекстовій, наочно-образній інформації, важливе місце займають методи візуалізації навчального контенту.
Інтерактивні онлайн-дошки
Сьогодні, коли заняття проводяться онлайн, викладач потребує використання динамічних, інтерактивних і мультимедійних засобів навчання.
Нерідко педагоги користуються мережевими ресурсами для спільної роботи зі створення й редагування документів і зображень, спілкування в реальному часі – онлайн-дошкою. На такій дошці можна розміщувати текст, графічні зображення, мультимедійні файли, посилання на Інтернет-сторінки, замітки.
Типовим сервісом для створення віртуальних дошок для спільної роботи є http://ru.padlet.com, який є повністю безкоштовним, не обмежує користувача в кількості створюваних сторінок і підтримує кирилицю.
«Скрайбінг»
«Скрайбінг» - новітня техніка презентації, у якій мова оратора ілюструється «на льоту» малюнками на білій дошці (або аркуші паперу) з метою просто й доступно розповісти про складне, цікаво пояснити навчальний матеріал.
Найпоширенішим видом скрайбінгу є відеоскрайбінг (мальований, аплікаційний та онлайн-скрайбінг). При створенні останнього використовують спеціальні програми й онлайн-сервіси, наприклад PowToon, VideoScribe та інші.
Хмари слів
Хмара слів (хмара тегів) – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. Хмара слів допомагає візуалізувати термінологію у більш наочний спосіб, сприяє її швидкому запам'ятовуванню.
Хмару слів можна легко згенерувати власноруч з використанням спеціальних програм, наприклад Word It Out або Answergarden.
Меми, тематичні мотиватори й демотиватори
Мем (інтернет-мем) – це будь-яка дотепна коротка інформація (фраза, зображення, звукоряд, відео) іронічного характеру, яка відтворює певне ставлення до якихось подій чи обставин. Найпопулярнішими мемами є зображення із влучним жартівливим коментарем. Меми урізноманітнюють процес навчання, роблять його цікавим і незвичним.
Перевагами використання мемів у навчанні є гумор, позитивні емоції, які налаштовують на мимовільне запам’ятовування, підвищення інтересу до теми, розвиток пам’яті й запам’ятовування. Оскільки меми не несуть точної інформації, а навпаки своєю провокативністю спонукають до її пошуку, вони сприяєють розвитку критичного мислення, аналітичних здібностей, креативності, емоційного інтелекту.
Для створення мемів використовують, наприклад, безкоштовну програму Meme generator.
Для мотивування студентів використовують мотиватори – картинки, що надихають, спонукають до певних дій чи змін. Відповідно, демотиватори, картинки в чорній рамці зі скептичними й досить жорсткими коментарями, спонукають до втрати бажання чи намірів щось робити чи змінювати.
Кросворди, пазли, ребуси
Для покращення засвоєння вивченого матеріалу, або для того, щоб урізноманітнити навчальний процес, використовують такі інтерактивні форми навчання як кросворд, пазл або ребус.
В Інтернеті представлено багато різних безкоштовних інструментів для виконання таких завдань:
*****
Впровадження новітніх підходів до організації навчального процесу, використання онлайн-інструментів візуалізації освітнього контенту сприятиме не тільки підвищенню рівня науково-педагогічної майстерності викладачів кафедри, але й підвищенню рівня мотивації та зростанню зацікавленості у здобутті нових фахових знань з боку студентів спеціалізації «Управління інформаційною та кібернетичною безпекою», що є важливим в навчальному процесі університета.
*****